Null matsvinn med Bærekraftig messe-modell
Matvett har utviklet en «beste praksis»-modell for hvordan ulike aktører kan samarbeide for å gjennomføre en bærekraftig matmesse, i samarbeid med Østlandske Storhusholdningsmesse. Modellen har nå blitt brukt på tre større messer med veldig gode resultater og bør bli standard for alle lignende arrangementer fremover. Du finner veilederen til bærekraftige matmesser nederst i saken.
Østlandske Storhusholdningsmesse har blitt en populær begivenhet for Innlandets serveringsaktører, der ledende leverandører til norsk storhusholdningsbransje får muligheten til å presentere produkter og tjenester for regionens serveringsaktører. Sammen med Østlandske Storhusholdningsmesse ønsket Matvett å gjøre noe med dette og inviterte ASKO, Matsentralen, NHO Reiseliv, Norske Kokkers landsforening og Ragn-Sells med i et nettverk for å finne effektive løsninger som svarte ut alle mulige utfordringer. Matmesser er ofte forbundet med velfylte fat av smaksprøver, noe som fører til at leverandørene som regel sitter igjen med mye mat. Uten gode løsninger for redistribusjon, resulterer dette i mye matsvinn. Det er ikke bærekraftig, verken for miljøet, lommeboka til leverandørene eller omdømmet til bransjen. Sammen gjennomførte vi en pilot i 2021, med mål om å gjennomføre messen uten matsvinn og med best mulig ressursutnyttelse av det som ikke kunne reddes.
Ny modell for bærekraftig matmesse
Matvett har nå samlet erfaringene fra messen og utviklet en «beste praksis»-modell for hvordan man kan arrangere en bærekraftig matmesse med nullvisjon om matsvinn. Vi oppfordrer bransjen til å ta matsvinn på alvor når de gjennomfører messer og andre store arrangementer og ønsker å dele våre erfaringer med relevante aktører.
Gode resultater
Østlandske Storhusholdningsmesse 2021: I forkant av den to dager lange messen, som hadde 1400 besøkende, ble det tatt tak i flere av utfordringene. Helt fra hvor mye mat utstillerne skulle beregne til håndtering av overskuddsmaten samt kommunikasjon underveis og til media i etterkant av messen. Gjennom tydelig kommunikasjon med utstillere og saker media i forkant og etablering av system for håndtering av overskuddsmat og matavfall underveis og i etterkant av messen, sikret prosjektgruppen med messeansvarlig Konrad Sel fantastiske resultater. Hele 1250 kilo av de totalt 1300 kiloene med overskuddsmat fra utstillerne var fortsatt spisbart og ble donert til Matsentralen. Resten gikk til dyrene i Tangen Dyrepark og til biogassanlegget til Ragn Sells.
Nores-dagen 2022: For å sikre riktig beregning av smaksprøver til messen, ble det sendt ut informasjon om antall påmeldte underveis til utstillerne. Under messen ble det plassert ut både kjølebiler og kjøleskap til best mulig oppbevaring av maten før den skulle deles ut. Det ble reddet 688 kilo mat fra messen og dette tilsvarte 95 prosent av all overskuddsmaten som var igjen. Dette gikk til donasjon via Matsentralen i Bergen. Det var mest frukt og grønt og kjølevarer som ble omfordelt. Det viser at det er mye fullverdig mat som tidligere har blitt kastet som nå bidro til å dekke behovet for matutdeling til stadig flere vanskeligstilte. Resterende 5 prosent gikk til BIR og senere til biogass.
UMAMI ARENA: Modellen ble også tatt i bruk for UMAMI ARENA og i samarbeid med messeledelsen, eSmiley, Matsentralen og Norsk Gjenvinning ble utstillerne forberedt på å gjøre sitt for å sikre at overskuddsmaten kom til nytte og at alt matavfall ble riktig sortert. Minst mulig matsvinn ble også lagt inn som et kriterium for å vinne mest bærekraftige stand under messen. Nesten 3000 kilo overskuddsmat ble reddet fra messen som hadde 453 utstillere og hele 25.600 besøkende. Utstillerne leverte 2.759 kilo mat til Matsentralen som besto av både frukt og grønt, kjøtt, fisk og diverse bakervarer og snacks. 78,6 kilo påsmurt og andre matvarer som måtte brukes raskt, fikk Matvett og eSmiley levert til Maritakafeen og Hjelpende hender som delte dette ut videre til sine brukere.