Trim buffeten (hotell)
Store deler av matsvinnet i hotellbransjen oppstår enten som følge av overskudd fra buffetservering eller fra gjester som forsyner seg med for mye. Det er mange enkle grep du kan foreta for å få bedre kontroll med dette.
Tips til tiltak
Kombiner selvbetjent buffet med betjente matstasjoner:
- Maten blir produsert etter on-demand
- Kokken kan sikre riktig porsjonsstørrelse
- Gjestene kan velge ønsket tilbehør
Kommuniser med gjesten:
- Hva finner de på buffeten og hva passer sammen?
- Lag skilt med; "Spis så mye du vil, men forsyn deg flere ganger"
- Informer om klimaavtrykk; "I går kastet vi X kg mat = x CO2"
Redusert utvalg på buffeten bidrar til bedre kontroll på lageret og færre stasjoner som må betjenes for etterfylling. Kombiner gjerne selvbetjent buffet med betjente matstasjoner der man tilbyr gjestene valgfri omelett el.
Fordelen med dette er at maten blir produsert etter on-demand-prinsippet og at kokken kan sikre riktig porsjonsstørrelse ut fra hvor sultne gjestene er. En annen fordel er at gjestene kan velge det tilbehøret de ønsker.
Et smalere utvalg og bedre organisert buffet bidrar også til mindre gjestesvinn. Blir det for mange valg, går det ofte i ball og man forsyner seg med mer mat enn man klarer å spise opp. Det er også en større risiko for at gjesten får noe mat som ikke faller i smak. Det er uansett viktig å kommunisere med gjesten om hvordan de kan bidra til å kaste mindre mat, ved å planlegge måltidet og med råd om hva som passer sammen. Det er også lov å gi gjestene en oppfordring om å forsyne seg flere ganger.