MatVinn-kampanje blant de ansatte
For å forankre og jobbe godt med matsvinn i hele organisasjonen er det viktig å skape engasjement og kompetanseheving blant de ansatte. Denne våren har Mills gjennomførte en MatVinn-kampanje i samarbeid med Framtiden i våre hender og Ducky. Inndelt i lag, skulle medarbeiderne redusere matsvinnet sitt på hjemmebane i løpet av fire uker.
![](/imager/images/17032/mills-MatVinn_8099abceef563f493530f84ebdab34b0.png 750w, /imager/images/17032/mills-MatVinn_97e1bff1112ca62c6eb5fd8550aa32a5.png 1000w, /imager/images/17032/mills-MatVinn_70a3db3a86cb6154fffec0c08faa08ae.png 1250w, /imager/images/17032/mills-MatVinn_c581e48e25d5d326b7f84977f1ef2db4.png 1500w, /imager/images/17032/mills-MatVinn_158cbf0299559eb34e0ea0f8c075790e.png 1750w, /imager/images/17032/mills-MatVinn_a3ecfe164196bb2f3f1d244be5ac2602.png 2000w)
Som en del av kampanjen fikk de ansatte også tips om bruk av rester og kunne samle poeng ved å gjøre smarte valg som reduserer matsvinn. Erfaringer ble delt underveis og skapte stort engasjement. Engasjementet om kampanjen var stort, med rundt 120 aktive deltagere.
″Alle deltagerne veide maten som ble kastet den første og den siste uka. Det var utrolig gøy å se reduksjonen i mengde. Hele 134 kg spiselig mat ble spart fra å gå i søpla. Det var en reduksjon på over 60 prosent″Malin Rosenlund, prosjektleder for kampanjen
Det var laget «Matglede» fra fabrikken i Drammen som klatret helt til topps.
″Vi er fire matglade folk som har blitt kjempeflinke til å ta vare på rester. I tillegg har vi blitt blitt mye bedre til å tenke både miljø og økonomi gjennom MatVinn -konkurransen. De eneste som ikke har vært helt fornøyd er vel hønene mine, som ikke har fått så mye matavfall og pasta″Thea Monika Hvila, fagoperatør
![](/imager/images/17033/IMG_7864_1aa1040626f53650c88312152588da0b.jpg 750w, /imager/images/17033/IMG_7864_779b3e1c2fb2b81988d6619ecb206038.jpg 1000w, /imager/images/17033/IMG_7864_46da8d9cb818611bb0b4d630cd4f304c.jpg 1250w, /imager/images/17033/IMG_7864_161050c9e786c01f64c3bfdcaa8e9804.jpg 1500w, /imager/images/17033/IMG_7864_083989c53a88379ac5b1edcc32bc542a.jpg 1750w, /imager/images/17033/IMG_7864_6f1e3810d9111bdfae4d9b4ebb111bf6.jpg 2000w)
Matsvinn har lenge vært en viktig prioritet for fabrikkene i Mills. Allerede i 2018 var de først ute blant norske matprodusenter med å halvere matsvinnet. Bedre planlegging, opplæring og gode råvarer er blant virkemidlene for å holde matsvinnet så lavt som mulig. Fordi det meste av matsvinnet skjer i husholdningene, ønsket Mills også å rette oppmerksomheten mot hjemmet.
″Ansatte i Mills har redusert eget matsvinn med over 60 % på én måned! Det er veldig imponerende! Tenk hvis vi hadde fått med hele Norge på laget; da kunne vi løpet av et år spart 182 776 ton spiselig mat fra å havne i søpla″Anna Sara Fjeld i Framtiden i våre hender
Mye av nøkkelen til MatVinn -suksessen ligger nettopp i bevisstgjøringen med å veie hva som faktisk kastes og hvorfor. Mills erfaring fra prosjektet er at det aller viktigste hver av oss kan gjøre for å kaste mindre mat, er å innse hvor mye vi faktisk kaster og derfra utforske hvilke tiltak som funker hos akkurat deg. Mills-ansatte har vist at man kan få til mye på kort tid og samtidig få ny inspirasjon og mye god mat ut av å tenke helhetlig, kreativt og matsmart.