Går nye veier for å redde restene
Vi kaster mye måltidsrester i Norge og gjennom kampanjen "Redd restene" ønsker TORO å bidra til hvordan vi kan kaste mindre mat. Ved å gi tips på suppe- og grytepakninger og introdusere en ny webapp, er målet at veien til mer matglede og mindre matkasting blir kortere for folk flest.
Nordmenn er stadig mer engasjert i å redusere matsvinn, likevel kaster vi mye mat. Å bruke opp matvarene i kjøleskapet er et enkelt bidrag til både lommeboken og planeten vår. Med bruk av ny teknologi og inspirasjon til nye matvaner ønsker TORO å bidra til at restematen blir til å spise opp. En skvett fløte, noen tacorester og et par snåle grønnsaker. Vi finner dem oftest bakerst i kjøleskapet, i små skåler og skuffer. Matrestene som er for gode for søpla, men for snaue som et eget måltid. Og der blir de ofte liggende.
For å få matrestene ut av kjøleskapet og opp i grytene, har TORO utviklet en webapp som gir ensomme tomater og gårsdagens ris ny glød. “Redd restene” skal inspirere og gi råd til hvordan gode rester kan utnyttes og spises opp. Brukeren kan legge inn hvilke matvarer de har i kjøleskapet og se igjennom videoer med smarte og kreative restehacks, tilpasset ingrediensene eller restene man har.
″Det folk mangler er inspirasjon og ideer til hvordan de tar vare på og bruker rester uten at det er tidkrevende eller vanskelig. Gir vi nordmenn trygghet og inspirasjon til å spise restene, vil det ha store ringvirkninger på miljøet. I matbransjen skjer det store forandringer takket være bransjeordningene vi har fått på plass. Hvis vi også kan hjelpe forbrukerne med å kaste mindre mat, kan vi ta viktige steg på veien mot å halvere matsvinnet innen 2030.″Sigrunn Marie Hultin von der Fehr, merkevaresjef i TORO
Nordmenn er gode på å pimpe opp supper med matrester og ekstra ingredienser. På den måten gjør mange allerede en innsats for å minske matsvinnet uten at de er klar over det selv. Hele 9 av 10 vil kaste mindre mat, i følge en undersøkelse TORO har gjennomført. 93 prosent av brukerne av webappen melder tilbake at den både er inspirerende og enkel å bruke. Besøkstallene og antall visninger av restehacksene som er oppnådd kort tid etterlansering viser at satsningen er populær. Sjekk ut kampanjen her
Matvett mener dette er et godt eksempel på hvordan aktørene i matbransjen kan legge til rette for og motivere forbrukerne til å ta bedre vare på maten, både via pakningene og i digitale kanaler.