Bevisst sitt samfunnsansvar i hele verdikjeden
REMA 1000 ønsker å bidra til redusert matsvinn i hele sin verdikjede, slik at det som produseres av råvarer kommer for salg i butikk og forbrukerne får gode verktøy som hjelper dem å ta mer bevisste valg.
REMA 1000 har jobbet med å redusere matsvinn i mange år og har satt seg som mål å halvere svinnet i egen virksomhet i god tid før 2030.
Mindre matsvinn starter med gode varehåndteringsrutiner med fokus på rask vareplassering, riktig temperaturer på kjøle-og frysedisker og ikke minst god rullering. Dette bidrar til å forlenge varenes levetid og er dermed et svært viktig tiltak for å redusere matsvinn.
Nedprising av varer som nærmer seg utløpsdato og som plasseres på et eget sted i butikken er et annet effektivt og viktig tiltak. Mange kjøpmenn donerer i tillegg spiselig mat til veldedige organisasjoner og flere har også avtaler med lokale bønder som får deler av matavfallet til dyrefôr.
Keep-it og tilleggsmerking
Mange butikkkunder er har liten kunnskap om holdbarhet og "best før"-merking av matvarer. Som eneste dagligvareaktør har REMA 1000 et samarbeid med holdbarhetsindikatoren Keep-it. Denne plasseres på en rekke ferskvarer og viser en mer korrekt holdbarhet enn den tradisjonelle datostemplingen, da den tar hensyn til produktets kjølekjede fra den forlater butikken og til den blir spist. Keep-It kan dermed være et nyttig verktøy for å vurdere holdbarheten, planlegge middager og dermed redusere matsvinn i de tusen hjem.
″Undersøkelser viser at mange forbrukere ikke stoler på datomerkingen og at det er en av de største grunnene til at vi kaster mat. Med Keep-it tilbyr vi våre kunder kunnskap om den faktiske holdbarheten til produktet slik at de slipper usikkerheten rundt datostempling. Resultat er at både kunder og butikk kaster mindre mat,″Kaia Andresen, Sjef for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000
Tilleggsmerking på alle egne merkevarer
En av de vanligste grunnene til at vi kaster mat er usikkerhet rundt datostempling. I 2018 besluttet REMA 1000 seg for å merke alle egne varer med «best før, ofte god etter» for å oppfordre kundene til å bruke sansene på produkter som er trygge å spise etter utløpsdato. Merkingen vil bli innført gradvis på egg, meierivarer, hermetikk og tørrvarer. Unntaket er barne- og dyremat der kundene er spesielt opptatt av kvalitet og trygghet. Det jobbes også med bedre porsjonsberegninger og pakningsstørrelser samt emballasje som bidrar til å forlenge holdbarheten på varene.
Utsorterte grønnsaker og sausekjøtt på menyen
Bakover i verdikjeden bidrar REMA 1000 til å redusere matsvinnet ved å selge utsorterte frukt og grønnsaker og produkter av for eksempel sau, som denne høsten fikk mye oppmerksomhet gjennom Matsjokket. Under merkevaren PRIMA selger de frukt og grønnsaker som har like god smak, men en annen sortering på for eksempel sort, størrelse og utseende. Det fins både poteter, løk (rød og gul), gulrøtter, epler, avocado, klementiner, appelsiner, cherrytomater, sopp, paprika, banan, druer og hvitløk i denne serien. I tillegg tilbyr de vegetarprodukter fra Grønne Folk, som blant annet benytter utsorterte grønnsaker i sine produkter. Disse produktene finnes i utvalgte butikker.
″Interessen for sau har vært større enn vi hadde trodd, og vi har solgt 25 tonn av fårefileten vi tok inn i oktober. Vi kommer til å produsere flere gode saueprodukter i 2020 og det er godt å se at bransjen klarer å dra sammen med forbrukerne for å løse et problem alle kan se.″Kaia Andresen, REMA 1000