Sykehjem kutter matsvinn gjennom målrettet arbeid
En kartlegging gjennomført på fire bo- og behandlingssentre i Bærum kommune viste at det ble kastet nær 1,5 tonn mat i løpet av to uker. Gjennom ett år med godt arbeid har kommunen oppnådd betydelig matsvinnreduksjon på alle fire sentrene.
Bærum kommune deltar i KuttMatsvinn2020 og har som mål å redusere matsvinnet på sine bo- og behandlingsentre med 20 % innen utgangen av 2020.
For å sikre fokus og kontinuitet i arbeidet har kommunen satt av ressurser til å lede arbeidet sentralt og etablert en prosjektgruppe bestående av bl.a. tjenestelederne for alle sykehjemmene og kommunens sentralkjøkken. Dette har vært viktig for å ta gode og raske beslutninger underveis. Prosjektgruppen holder jevnlige møter for å drøfte utfordringer og muligheter.
God oversikt over årsakene
Gjennom ett år med kartlegging og måling av matsvinnet har sykehjemmene fått en mye bedre oversikt over mengde mat de kaster og de typiske årsakene:
- Uforutsigbarhet gjør det vanskelig å beregne riktig mengde porsjoner, særlig på store avdelinger med småspiste beboere og på dagsentre der man ikke vet hvor mange som faktisk møter
- Mattilsynets regler for mattrygghet gjør det utfordrende å gjenbruke mat
- For store porsjoner fra sentralkjøkkenet, for store pakninger fra leverandør samt for store brødleveranser
- Utfordringer rundt informasjonsflyten mellom kommunens sentralkjøkken og avdelingene
- Ikke gode nok rutiner rundt bestilling av mat ute på avdelingene (fører ofte til overbestilling)
- For liten kunnskap og tilgjengelig tid blant ansatte for oppvarming av mat kan føre til lavere kvalitet på maten som kan føre til at pasientene spiser mindre
Rask omstillingsevne gir effekt
Da årsakene var kartlagt tok prosjektgruppen initiativ til økt kommunikasjon mellom avdelingene og sentralkjøkkenet for å tilpasse bestillinger og størrelsen på disse. Konkrete tiltak ute på sykehjemmene har også gitt stor effekt og ledelsen har invitert til erfaringsutveksling med de ansatte i form av workshops med gjennomgang av resultater og erfaringer. De har i tillegg utviklet en tiltaksbank som er tilgjengelig for alle ansatte på prosjektavdelingene, og det planlegges videre implementering til de andre sykehjemmene i Bærum.
″Det har vært helt avgjørende å ha med tjenesteleder fra sentralkjøkkenet i prosjektgruppa, for å få iverksatt tiltak på bakgrunn de funnene vi har avdekket.″Elin Brathagen Hovedverneombud for kommunens bo- og behandlingsentre og prosjektleder for matsvinnarbeidet
Gjennomførte tiltak
- God orden i kjøleskap og gode rutiner for bestilling
- Tydeligere rutiner på bestillingsmuligheter hos sentralkjøkkenet
- På store avdelinger bestilles det mat til færre antall pasienter enn man har, alltid noen som er småspiste, syke, ledige rom, etc.
- Justering av lunsjmenyen. Flere valgmuligheter gir et mer variert mattilbud.
- Redusert mengde poteter og grønnsaker per porsjon
- Sentralkjøkkenet har endret pakningsstørrelse på saus til 0,5 l, 1 l og 1,5 l (tidligere var minstevolum på 1 l)
- Lager mindre mat til salg i kantinene, i stedet smøres det opp underveis avhengig av etterspørselen
- Innført mindre serveringsfat, skåler o.l. Fyller på underveis ved behov
- Lager smoothie av rester av fruktgrøt, banan og yoghurt
- Fryser installert på avdelinger slik at brød ol. kan fryses og tas opp "ferskt" ved behov
- Økt dialog med pasientene om hva og hvor mye mat de ønsker
- Deler på mat mellom avdelingene
- Har laget film og plakater med mål om å informere og motivere
- Gjennomført workshop med gjennomgang av resultater og erfaringsutveksling, tiltaksbank tilgjengelig for alle ansatte