Samarbeid gir resultater
ISS er med i KuttMatsvinn2020, og på bakgrunn av dette inngikk ISS, Telenor Eiendom og Telenor Norge et samarbeid for å forebygge og redusere matsvinn på Telenor sitt hovedkontor på Fornebu.
Kari Erlandsen var en av flere engasjerte Telenor-ansatte som mente at de måtte gjøre noe med avfallet sitt. Høsten 2018 kontaktet hun Telenor Eiendom og det viste seg at ISS, som leverer kantinetjenester på Fornebu, allerede hadde tenkt det samme. Gjennom sin deltakelse i KuttMatsvinn2020 var alt klart til implementering i løpet av få uker. Deretter ble konkrete handlinger iverksatt; ISS kjøpte inn vekter og implementerte rutiner for daglige målinger, det ble lagt en kommunikasjonsstrategi mot de ansatte i Telenor, og kampanjen ble rullet ut.
Veier maten
Det ble utstasjonert vekter på tre ulike stasjoner på kjøkkenet, som hhv. måler både hvor godt kjøkkenet utnytter maten som kjøpes inn, hvordan de utnytter overskuddsmat og mengden matavfall som oppstår fra besøkende i kantinene.
″Det er ikke bare maten som havner i søpla, men også alle ressursene som ligger bak det å produsere, foredle, frakte og oppbevare maten. Siden oppstart har vi redusert matsvinnet med 33 prosent per gjest. Det kan alle ansatte være stolte av″Øyvind Sitter, F&B Manager ISS Telenor
Inspirerer ansatte
Det har vært viktig for prosjektet å kommunisere fremgangen underveis til de ansatte. Dette gjøres både på plakater i kantinene og på Workplace.
″De ansatte følger med på tavlene for å følge utviklingen. På denne måten får de se konkrete resultater av innsatsen fra dag til dag. Dette liker de og inspirerer også til å både kildesortere og kaste mindre mat hjemme″Kari Erlandsen, Prosjektleder i Telenor
Viktigste tiltak
- Redusert matsvinn er et forankret satsingsområde hos sentral ledelse, både i ISS og hos Telenor
- Etablert egen styringsgruppe ved kantinen som samarbeider tett med oppdragsgiver
- Daglig måling fra ulike stasjoner gir god innsikt
- Grafisk materiell ute i kantineområdet bevisstgjør gjestene
- Stort fokus på gjenbruk av overskuddsmat fra buffeten
- Hurtigere påfyll av mat i buffetområdet, istedenfor å fylle opp store volumer mer sjelden
- Tett involvering med de ansatte – sammen om målsetningen