Kutter matsvinn med enkle tiltak
4Service er ivrig deltaker i KuttMatsvinn2020 og har kontinuerlig fokus på å kaste mindre mat. Bedriftskantinene blir tett fulgt opp av kjedens prosjektleder. I Portalbygget, der de drifter en av sine mange "De Tre Stuer Premium"-kantiner, er matsvinnet halvert på et halvt år.
![](/imager/images/1530/4Service_8099abceef563f493530f84ebdab34b0.jpg 750w, /imager/images/1530/4Service_97e1bff1112ca62c6eb5fd8550aa32a5.jpg 1000w, /imager/images/1530/4Service_70a3db3a86cb6154fffec0c08faa08ae.jpg 1250w, /imager/images/1530/4Service_c581e48e25d5d326b7f84977f1ef2db4.jpg 1500w, /imager/images/1530/4Service_158cbf0299559eb34e0ea0f8c075790e.jpg 1750w, /imager/images/1530/4Service_a3ecfe164196bb2f3f1d244be5ac2602.jpg 2000w)
Beskrivelse og effekt av tiltak
- Daglig veiing og registrering av matsvinnet fører til at de ansatte får et forhold til mengden mat som blir kastet
- Tydelige på mål og rutiner: 4Service har vært tydelig på å formidle målene med KuttMatsvinn2020, forventninger til de ansatte og implementering av nye rutiner med måling osv.
- Porsjonskontroll: Ved å ha fokus på matsvinn ble de ansatte i kantinen oppmerksomme på at det ofte var igjen poteter på gjestenes tallerkener. Ved å legge på kun en potet på hver tallerken, blir det opp til gjesten å etterspørre flere poteter
- Kreative på gjenbruk: Potetene som blir til overs benyttes nå dagen etter i en potetsalat som tilbehør til andre retter
- Premiering: Når kantinen oppnår gode resultater er ledelsen flink til å premiere de ansatte med en hyggelig liten oppmerksomhet i hverdagen