Å drive bærekraftig er verken vanskelig eller dyrt

Det er mange som tror at det å drive mer bærekraftig er komplisert og fordyrende for virksomheten. Dette tilbakeviser driftssjefen på restaurant ASIA på Aker Brygge, som tvert imot mener det både øker kundemassen, fortjenesten og løfter personalet.

ASIA jobber langs mange spor for å drive en bærekraftig restaurant som tar best mulig vare på ressursene. Som deltaker i KuttMatsvinn2020 måler de matsvinnet sitt og har innført ulike tiltak for å kutte dette til et minimum.

Koronatiltak

COVID-19 førte til bråstopp for mange serveringssteder i mars og ASIA var intet unntak. Personalet gjorde en stor innsats for å redde mest mulig mat som følge av at de stengte restauranten. Mye ble fryst ned, de åpnet en hastekonto hos Too Good To Go og ga 115 kg med ferske råvarer, mest frukt og grønt, til Matsentralen Oslo. Etter noen dager åpnet de igjen for take away og designet denne menyen etter hva de hadde mye av i fryseren. Overskuddsbowls ble solgt gjennom Too Good To Go, som siste løsning på de råvarene de ikke fikk gitt bort eller fryst ned.

Tilpasset menyen for å utnytte råvarene

Da restauranten åpnet så smått i mai, var personalet ekstra bevisst på å utnytte alle råvarene godt og å finne løsninger som tar vare på fremfor å kaste. Det var ikke enkelt å forutse antall gjester i den første perioden etter gjenåpning, så utvalget på menyen ble noe redusert for å forhindre matsvinn, en base av retter der det var enkelt å variere med garnityret. Med skjenkebevillingen tilbake kom også gjestene. Nå er ASIA tilbake i full drift, men med gode rutiner på smittevern og noe færre gjester pga. avstandsregler. Gjestene oppfordres på menyen å be om Goodiebag til restene.

"Best før er ofte god etter"

"Se, lukt, smak" benyttes flittig på ASIA, både på varer som har gått ut på best før-dato som øl og melk, men også det de har laget opp på forhånd av sauser og dressinger og som fylles på flasker med produksjonsdato. Så lenge de fyller ut avviksskjema for er Mattilsynet tilfreds med at varene benyttes etter best før-dato så lenge kvaliteten er god.

″Vi jobber mye med menydesign på ASIA for å sikre at vi benytter sertifiserte råvarer, gjerne kortreiste råvarer som vi streber etter å bruke alle deler av i rettene vi komponerer.″

Pernille Koppang, driftssjef ASIA og Frenchie

Bærekraftsatsing gir bedre omdømme og økt omsetning

  • Reduserte kostnader på engangsprodukter med rundt 300.000 kr i året
  • Økt omsetning på firmakunder med nesten 50 % fra 2018 til 2019
  • Lavere sykefravær enn bransjen og høy trivsel blant ansatte
  • Mange åpne søknader pga. bærekraftfokus
  • Reduserte matkostnader med nesten 2 % siste året tilsvarende 1,5 mill. kr. som følge av:
    Bedre porsjonering og utnyttelse av råvarer, varekontroll, strengere krav om å oppgi riktig antall gjester og opplæring av personal på riktig anbefaling av mengde mat

Ledelsen i ASIA og moderselskapet Drueklasen mener bestemt at det har gitt dem mye å stadig ta mer bærekraftige valg for driften av restauranten, og ønsket om å øke kunnskap og dele erfaringer med andre førte til at de i 2018 også tok initiativ til et nettverk for bærekraftig mat i Norge, S-FOOD. Her skal ulike virksomheter i matbransjen og tilliggende virksomheter møtes for å dele beste praksis, utvikle kunnskap og samarbeide om konkrete verdiskapende og endringsdrivende prosjekter. Matvett er også med i nettverket som søker om klyngestatus. Les mer her

I august åpnet Drueklasen som eier ASIA, en ny restaurant på Solli plass i Oslo. Frenchie er en fransk moderne bistro med asiatisk touch og mang småretter på menyen.

″Det blir like viktig å drive Frenchie på en bærekraftig måte med klimavennlige menyer, god utnyttelse av råvarene og minst mulig matsvinn.″

Pernille Koppang