Oslo Entreprenørskapsliga har gjennomført Matvett-oppdraget!

"Hvordan kan kommunene påvirke innbyggerne til atferdsendring som bidrar til å kaste mindre mat?" Det var oppdraget et utvalg studenter skulle løse i løpet av to uker med Oslo Entreprenørskapsliga. Vi har fått servert mange spennende forslag til løsninger.

Glade studenter og ressurser fra UEO og læresteder samlet sammen med Matvett etter gjennomført oppdrag!

I høst har Matvett vært oppdragsgiver for 65 studenter fra ulike høyskoler og universiteter som har deltatt på Ungt Entreprenørskap Oslos (UEO) initiativ med Oslo Entreprenørskapsliga. Hensikten med ligaen er å gi studenter fra ulike fagkretser en unik mulighet til å jobbe sammen om å løse ulike komplekse utfordringer. I løpet av to uker har de samarbeidet i tverrfaglige team og utviklet ideer som kan bidra til spennende løsninger med bistand fra UEO. Dette programmet har forhåpentligvis ikke bare gitt dem innsikt i å tenke innovativt for fremtiden, men også verdifull erfaring som er direkte relevant for arbeidslivet.

Oppdraget

Matsvinn er en av de største klima- og miljøutfordringene vi står overfor i dag. Hvert år kaster hver nordmann i snitt 35 kg mat, noe som ikke bare legger press på klima- og miljø, men som også går utover husholdningsøkonomien. Å endre folks atferd når det gjelder matsvinn er komplekst – det handler om vaner, holdninger og kunnskap. Kommunene spiller en nøkkelrolle i dette, ettersom de har flere kontaktpunkter med innbyggerne, blant annet gjennom skoler, helsetjenester og avfallshåndtering. Med det som bakgrunn ønsket Matvett å få forslag til hvordan kommunene kan påvirke innbyggerne til adferdsendring som bidrar til at de kaster mindre mat.

Programprosessen

Studentene skulle gjennom en såkalt Frontrunner-prosess som besto av fire ulike faser i løpet av prosjektet; Forstå, innsikt, ideutvikling og løsning, og startet fase en med å få oppdraget presentert av Matvett, med utdypende informasjon om matsvinn og utfordringene knyttet til å engasjere kommunene mer systematisk.

I innsiktsfasen hadde studentene utviklet ulike personas for å komme tettere på både primærmålgruppen (kommunene) og sekundærmålgruppen (innbyggerne). De fikk også utdypende informasjon og perspektiver fra eksterne ressurser med ekspertise på matsvinn, matavfall og forbrukeradferd i form av to pressekonferanser.

I løpet av ideutviklingsfasen måtte studentene gjennomføre en syretest sammen med en forretningsutvikler for å sjekke ut om ideer til løsning var mulige å sette ut i livet. Matvett og resten av ressursapparatet fikk presentert endelige forslag til løsninger på Sentralen på programmets siste dag.

Kim fra UEO ønsker studentene velkommen til ligaen og oppdraget i Næringslivets hus.

Gruppene la frem mange ulike konkrete forslag til hvordan kommunene i større grad kan kommunisere direkte med innbyggerne. Vi gleder oss til å se nærmere på løsningsforslagene og hvordan vi kan dele innsikt og ideer med kommune-Norge. Nedenfor følger en liste over bidragene.

Løsningsforslagene:

  1. Matskatt – Kommunen inviterer barnehager til konkurranse om å ha minst mulig matsvinn
  2. App/AI-generert ukeplanlegger for hele familien som kan promoteres fra kommune
  3. Matsmart-posen til innbyggerne som kun skal brukes til matsvinn, med QR-kode til informasjon og veiledning fra kommunen
  4. Matnudge – Kommunen bruker innsamlet data over innbyggernes matsvinn til å nudge dem på hva de kan spare av penger og miljø på å ikke kaste mat
  5. Operasjon Matsvinn – Kommunene inviterer skolene til å gjennomføre en dag med matsvinnforebyggende aktiviteter for elevene
  6. Matredderen Eppo – kampanje mot småbarnsforeldre og barn som kommuner kan gjennomføre for å skape bevissthet
  7. Matvinn-app fra kommunen, med individuell oversikt over matsvinndata som er skannet på avfallsstasjonen via en NFC-tag på posene. Dette gir innbyggerne oversikt, de kan delta i konkurranser og oppnå lavere gebyr eller belønning
  8. Matuka – kommunen inviterer til konkurranser og faglige aktiviteter på skolen og i hjemmene