Ny KuttMatsvinn-uke
5. juni er Verdens Miljødag og i den forbindelse tar Matvett og andre aktører som jobber med matsvinn initiativ til en ny KuttMatsvinn-uke med ulike aktiviteter. Målgruppen for aktivitetene er både forbrukere, bedrifter i mat- og serveringsbransjen og myndigheter.
![](/imager/images/1639/se-lukt-smak-sommerbrev_8099abceef563f493530f84ebdab34b0.jpg 750w, /imager/images/1639/se-lukt-smak-sommerbrev_97e1bff1112ca62c6eb5fd8550aa32a5.jpg 1000w, /imager/images/1639/se-lukt-smak-sommerbrev_70a3db3a86cb6154fffec0c08faa08ae.jpg 1250w, /imager/images/1639/se-lukt-smak-sommerbrev_c581e48e25d5d326b7f84977f1ef2db4.jpg 1500w, /imager/images/1639/se-lukt-smak-sommerbrev_158cbf0299559eb34e0ea0f8c075790e.jpg 1750w, /imager/images/1639/se-lukt-smak-sommerbrev_a3ecfe164196bb2f3f1d244be5ac2602.jpg 2000w)
Gjennom samarbeid med matbransje, myndigheter og et nettverk av engasjerte bedrifter og enkeltpersoner skal vi oppnå å halvere matsvinnet innen 2030, og da er det viktig å øremerke egne uker og dager til dette formålet for å skape godt trykk i sosiale medier og ute i virksomhetene. Hensikten med KuttMatsvinn-ukene er å mobilisere aktørene i mat- og serveringsbransjen til å synliggjøre sitt arbeid for å kaste mindre mat overfor kunder og gjester og engasjerer og inspirere forbrukere til å se at de er en del av løsningen.
Bedriftene deltar ved å vise frem alt det gode arbeidet som gjøres for å kutte matsvinn. Vi deler suksesshistorier fra våre nettsider hele uken i tillegg til det som står oppført under de respektive dagene. Her trenger vi flere eksempler fra dere som vi kan synliggjøre på; https://www.matvett.no/bransje/suksesshistorier
Program
- Mandag 31. mai – Oppstart av Matvetts digitale forbrukerkampanje med sesongkalender for hvordan vi kan ta bedre vare på utvalgte frukt og grønnsaker. Se her
- Tirsdag 1. juni – Webinar om donasjon som en viktig løsning for omfordeling av overskuddsmat med Matsentralen Norge
- Onsdag 2. juni – Regjeringens bærekraftkonferanse. Se; https://berekraft.regjeringen.no/baerekraftskonferansen/
- Fredag 4. juni – Matvett deler beste praksis-eksempler fra bedriftene og fortsetter den digitale kampanjen for frukt og grønt
- Lørdag 5. juni – Matvett legger ut en egen sak om samarbeidet i Bransjeavtalen og avslutter den digitale kampanjen for frukt og grønt
- Lørdag 5. juni - Too Good To Go har crazy kunstkampanje med 20 ulike motiver på plakater med matsvinn-tematikk, som de skal prøve å få inn i de tusen hjem (kjøkken).
Ta kontakt om dere har spørsmål eller saker dere ønsker at vi synliggjør som ledd i kampanjen, og som viser hvordan dere jobber med å kutte matsvinn.