Mange produkter er merket "ofte god etter"
Norge med Matvett tok initiativ til og leder an i å benytte supplerende holdbarhetsmerking på "best før"-merkede produkter (2018). Fire år senere kan du finne "ofte god etter" eller "ikke dårlig etter" på mange ulike produkter. Dette er et viktig skritt videre i matsvinnkampen og signaliserer enkelt og tydelig at mat merket «best før» ofte er spiselig etter at den er gått ut på dato.

Som bildet over viser er det mange som nå har innført tilleggsmerking på sine produkter. Her er er en større oversikt (ikke komplett):
- Synnøve Finden på alle sine produkter
- Q-meieriene på alle sine produkter
- TINE på melk, fløte og juice
- Nortura på Prior egg
- REMA1000 på Solvinge egg og alle egne merkevarer
- Kolonihagen på utvalgte produkter
- NorgesGruppen på utvalgte Eldorado- og Jacobs-produkter
- Mills på mange varianter av Melange og kaviar
- BAMA på sin Ferdig preppa-serie
- Buer lomper
- Møllerens melprodukter
- Lofoten produkter på bl.a. fiskekaker
- Lerum syltetøy
- Sørlandschips på utvalgte produkter
- Mere mat
Supplerende holdbarhetsmerking er tiltak som forbrukerne mener hjelper dem å kaste mindre mat. Det viser våre årlige forbrukerundersøkelser. Vi må derfor få enda flere bedrifter til å innføre supplerende merking og til å spre budskapet om "se, lukt, smak" for å inspirere til å bruke sansene fremfor å kaste mat.
Etter Matvetts nudging og presentasjoner av tiltaket for EU-plattformen, kommer nå flere land etter og både danske produsenter med Too Good To Go i spissen, Arla i Sverige, Frankrike og Tyskland er i gang med å merke sine matvarer med "ofte god etter".