KuttMatsvinn-uke og festival
På initiativ fra Matvett ble det i mai gjennomført en KuttMatsvinn-uke for å mobilisere aktørene i mat- og serveringsbransjen til å synliggjøre sitt arbeid for å kaste mindre mat overfor kunder og gjester. Det ble også arrangert en festival i Oslo sentrum.
![](/imager/images/1617/Kutt-matsvinn-festival2_8099abceef563f493530f84ebdab34b0.jpg 750w, /imager/images/1617/Kutt-matsvinn-festival2_97e1bff1112ca62c6eb5fd8550aa32a5.jpg 1000w, /imager/images/1617/Kutt-matsvinn-festival2_70a3db3a86cb6154fffec0c08faa08ae.jpg 1250w, /imager/images/1617/Kutt-matsvinn-festival2_c581e48e25d5d326b7f84977f1ef2db4.jpg 1500w, /imager/images/1617/Kutt-matsvinn-festival2_158cbf0299559eb34e0ea0f8c075790e.jpg 1750w, /imager/images/1617/Kutt-matsvinn-festival2_a3ecfe164196bb2f3f1d244be5ac2602.jpg 2000w)
KuttMatsvinn fikk mye oppmerksomhet i sosiale medier siste uke i mai, både gjennom eksempler på hvordan serveringsstedene kommuniserer med sine gjester for å kaste mindre mat og gjennom oppspill og gjennomføring av KuttMatsvinn festivalen i Opland Bakgård på Oslo S, lørdag 25.mai, sammen med Bymiljøetaten i Oslo kommune, Miljøhovedstaden, et nettverk av aktører som jobber for å redusere matsvinnet i Norge, som Too Good To Go, Matsentralen, Spis opp maten og Foodlist samt et knippe serveringssteder. Her ble det servert god mat med mening og gjennomført kunnskapsbyggende aktiviteter, både på stands og gjennom små innlegg på scenen.
![](/imager/images/1632/IMG_0765_25fec96e5ad5fd621118837f8bd831cf.jpg 100w, /imager/images/1632/IMG_0765_398ca7b8debe49bfbe7d47514c01e3d7.jpg 300w, /imager/images/1632/IMG_0765_e7c665d712ec67dfe3f3524f4c64cbe9.jpg 500w, /imager/images/1632/IMG_0765_0e2c8546f169e12e8b09cec851e63487.jpg 700w, /imager/images/1632/IMG_0765_50ab3d46eadbd4af6b845e0994e3cada.jpg 900w, /imager/images/1632/IMG_0765_e15b3ea95a0a5a612566fd96d0f1e174.jpg 1000w)
![](/imager/images/1633/IMG_2163_25fec96e5ad5fd621118837f8bd831cf.jpg 100w, /imager/images/1633/IMG_2163_398ca7b8debe49bfbe7d47514c01e3d7.jpg 300w, /imager/images/1633/IMG_2163_e7c665d712ec67dfe3f3524f4c64cbe9.jpg 500w, /imager/images/1633/IMG_2163_0e2c8546f169e12e8b09cec851e63487.jpg 700w, /imager/images/1633/IMG_2163_50ab3d46eadbd4af6b845e0994e3cada.jpg 900w, /imager/images/1633/IMG_2163_e15b3ea95a0a5a612566fd96d0f1e174.jpg 1000w)
![](/imager/images/1634/IMG_6198_25fec96e5ad5fd621118837f8bd831cf.jpg 100w, /imager/images/1634/IMG_6198_398ca7b8debe49bfbe7d47514c01e3d7.jpg 300w, /imager/images/1634/IMG_6198_e7c665d712ec67dfe3f3524f4c64cbe9.jpg 500w, /imager/images/1634/IMG_6198_0e2c8546f169e12e8b09cec851e63487.jpg 700w, /imager/images/1634/IMG_6198_50ab3d46eadbd4af6b845e0994e3cada.jpg 900w, /imager/images/1634/IMG_6198_e15b3ea95a0a5a612566fd96d0f1e174.jpg 1000w)
![](/imager/images/1635/IMG_6390_25fec96e5ad5fd621118837f8bd831cf.jpg 100w, /imager/images/1635/IMG_6390_398ca7b8debe49bfbe7d47514c01e3d7.jpg 300w, /imager/images/1635/IMG_6390_e7c665d712ec67dfe3f3524f4c64cbe9.jpg 500w, /imager/images/1635/IMG_6390_0e2c8546f169e12e8b09cec851e63487.jpg 700w, /imager/images/1635/IMG_6390_50ab3d46eadbd4af6b845e0994e3cada.jpg 900w, /imager/images/1635/IMG_6390_e15b3ea95a0a5a612566fd96d0f1e174.jpg 1000w)
![](/imager/images/1636/IMG_6890_25fec96e5ad5fd621118837f8bd831cf.jpg 100w, /imager/images/1636/IMG_6890_398ca7b8debe49bfbe7d47514c01e3d7.jpg 300w, /imager/images/1636/IMG_6890_e7c665d712ec67dfe3f3524f4c64cbe9.jpg 500w, /imager/images/1636/IMG_6890_0e2c8546f169e12e8b09cec851e63487.jpg 700w, /imager/images/1636/IMG_6890_50ab3d46eadbd4af6b845e0994e3cada.jpg 900w, /imager/images/1636/IMG_6890_e15b3ea95a0a5a612566fd96d0f1e174.jpg 1000w)
Gjennom samarbeid med matbransje, myndigheter og et nettverk av engasjerte bedrifter og enkeltpersoner skal vi oppnå å halvere matsvinnet innen 2030, og da er det viktig å øremerke egne uker og dager til dette formålet for å skape godt trykk i sosiale medier og ute i virksomhetene. Initiativet vil bli gjentatt neste år og da håper vi på enda flere deltakere.