Feiring av beste praksis på forum for KuttMatsvinn Servering

Å kutte matsvinn er en effektiv løsning for styrket lønnsomhet. KuttMatsvinn Servering er et samarbeid mellom Matvett og aktører i serveringsbransjen med mål om å halvere matsvinnet innen 2030. Stadig flere virksomheter melder seg inn og innfører effektive tiltak. Det ble tydelig under UMAMI ARENA 2025, der Matvett arrangerte KuttMatsvinn-forum med faglig program og prisdryss.

Samtale på scenen om effektive tiltak og tips til små virksomheter. F.v.: Morten Malting fra Scandic, Alexander Findley fra Sodexo, Lene Kvale fra SiO og Anne Marie Schrøder fra Matvett. Foto: Ole Petter Opøien, Nova Spektrum

Siste nytt fra KuttMatsvinn Servering

Selv om serveringsbransjen "bare" står for 4 % av matsvinnet i Norge, utgjør det hele 17 000 tonn mat – verdt 900 millioner kroner. For den summen kunne man lønnet over 5400 lærlinger. Siden 2017 har rapporterende bedrifter redusert matsvinnet med 27 %, men det kastes fortsatt for mye mat. Innsatsen må derfor forsterkes for å nå målet om halvering innen 2030. Over 135 aktører har tilsluttet seg bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn, og matsvinnutvalgets rapport med 35 anbefalte tiltak samt kommende matsvinnlov og revidering av bransjeavtalen kan skape akselerasjon i arbeidet. Anbefalingene har et potensial på hele 75 % matsvinnreduksjon og særlig relevante tiltak for serveringsbransjen er mulig innføring av et aktsomhetskrav for virksomhetene, bedre datadeling, holdbarhetsmerking, kompetanseheving og tettere oppfølging av rapportering. Med flere deltakere og mer spissede verktøy er KuttMatsvinn Servering godt rustet for neste steg – men det krever økt innsats fra alle.

«KuttMatsvinn på 1-2-3»

Tidligere evaluering fra deltakerne i KuttMatsvinn Servering har vist at kompetanseheving og møteplasser tilpasset ulike type virksomheter er viktig. Matvett har utviklet skreddersydde pakker for små og store kantiner og serveringssteder som omfatter alt fra kurs og verktøy til praktisk oppfølging. I tillegg ble det lagt stor vekt på betydningen av å tilgjengeliggjøre e-læringskurs som gir ansatte muligheten til å lære om matsvinn på egnede plattformer. Over 1000 ansatte har allerede fullført kurset og fått utdelt personlige diplomer. For å svare ut behovet for mindre og mer målrettede møteplasser for aktører innen samme bransje, vurderer Matvett å gjennomføre tilpassede workshops høsten 2025. Her får bedrifter med lignende konsepter muligheten til å dele erfaringer og lære av hverandre, for eksempel konferansehoteller.

Synliggjør arbeidet og få gjesten med

Når det gjelder gjestenes engasjement, ble det presentert funn som viser at hele 80 % av gjestene er villige til å endre atferd for å bidra til bærekraft, men 45 % er skeptiske dersom det innebærer praktiske eller økonomiske ulemper. Matvett understreket derfor hvor viktig det er å synliggjøre matsvinnarbeidet for gjestene, noe som kan gjøres gjennom aktiviteter som matkastetypetesten og engasjerende kampanjer på viktige datoer som 5. juni og 29. september.

Hvordan få med de mindre virksomhetene?

I en samtale på scenen spurte vi tre aktører med lang fartstid i KuttMatsvinn Servering om deres beste tips til hvordan mindre virksomheter enkelt kan komme i gang med arbeidet. Alle var enige om at det viktigste er å måle matsvinnet og at dette kan gjøres enkelt med en bøtte og vekt for å få nødvendig oversikt. Kompetanseheving og engasjement blant ansatte er også viktig. Hvis alle tar e-læringskurset og samles jevnlig for en fot i bakken om resultater og tiltak, er mye gjort. God ressursutnyttelse og gjenbruk der det er mulig, skaper også en kultur for å ta vare på maten og være kreativ med overskuddet.

Siste post på programmet var å kåre vinnerne av de beste KuttMatsvinn-tiltakene i 2024 og dele ut bevis til de som oppfylte kravene for dette.

Beste kreative tiltak

Equinor mottok prisen for sitt innovative arbeid med et avansert dashbord utviklet i samarbeid med Kraemer Maritime. Et fagutvalg med fire kokker fra havet møtes ukentlig med Kraemer for å analysere data og justere tiltak i sanntid. Dashbordet kombinerer data fra personell-logistikksystemer, innkjøp og matsvinnveiing og har gjort det mulig å redusere matsvinn fra 200 g til 90 g per person per dag – med mål om 71 g i 2025. Et eksempel på hvordan datadrevet innsikt og strukturert samarbeid gir konkrete resultater.

Fra venstre: Marie Kleppe (Matvett), Thomas Faa (Equinor) og Morten Karlsen (NHO Reiseliv Innkjøpskjeden). Foto: Ole Petter Opøien, Nova Spektrum

Beste tiltak mot ansatte

Sodexo fikk prisen for sitt helhetlige og systematiske opplæringsprogram for ansatte. Gjennom Chef’s Academy og lokal oppfølging sikres nødvendig kompetanse for å kutte matsvinn i praksis. Dette gir ansatte kunnskap til å ta bedre beslutninger i hverdagen, og har bidratt til en reduksjon på hele 44,7 % i matsvinn i Norge. Sodexo viser hvordan investering i folk gir resultater i hele verdikjeden.

F.v.: Marie Kleppe (Matvett), Alexander Findley (Sodexo), Vibeke Solbakken (Sodexo) og Morten Karlsen (NHO Reiseliv Innkjøpskjeden). Foto: Ole Petter Opøien, Nova Spektrum

Mest effektive tiltak

ISS ble premiert for å ha integrert matsvinnreduksjon som en KPI for både toppledelsen og driftsorganisasjonen. Med 90 % av kantinene som nå registrerer matsvinn regelmessig, har selskapet fått god innsikt og klar retning. Et tydelig eksempel er Statens Vegvesen på Lillehammer som ble kåret til årets KuttMatsvinn-kantine, hvor strukturert arbeid og god datakvalitet har gitt varige forbedringer.

F.v.: Marie Kleppe (Matvett), Hege Sørlie (ISS), Cecilie Ragner (ISS), Tone Myhren (ISS) og Morten Karlsen (NHO Reiseliv Innkjøpskjeden). Foto: Ole Petter Opøien, Nova Spektrum

KuttMatsvinn-beviset

I år fikk 26 serveringsvirksomheter og 4 grossister utdelt KuttMatsvinn-beviset. Dette er et synlig bevis på at virksomheten er ledende i arbeidet med å kutte matsvinn mot 2030. Beviset deles ut til aktører i mat- og serveringsbransjen som er tilsluttet Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn, har rapportert matsvinndata for det siste året og er en del av samarbeidet KuttMatsvinn Servering i regi av Matvett.

Les mer om beviset her.

Stolte mottakere av KuttMatsvinn-beviset fra servering og grossist sammen med Team Matvett. Foto: Ole Petter Opøien, Nova Spektrum