En fremtid uten matsvinn - KuttMatsvinn forum med inspirasjon, innsikt og prisutdelinger
Å kutte matsvinn er den mest effektive løsningen for styrket lønnsomhet. Prisene som ble delt ut på årets forum for deltakerne i KuttMatsvinn Servering viser at stadig flere tar kompetanseheving blant de ansatte på alvor og setter matsvinn stadig høyere på agendaen.
Godt over 125 store og små aktører fra hotell, kantine og restaurant samt innkjøpskjeder, grossister og leverandører er nå med i samarbeidet KuttMatsvinn Servering, som tilrettelegger for at deltakerne oppnår bedre lønnsomhet, sikrer kompetanseutvikling og møter fremtidens krav fra kunder og leverandører. 17. april gjennomførte Matvett sitt årlige "KuttMatsvinn-forum", som en arena for å møte utfordringene og se mulighetene knyttet til matsvinn i serveringsbransjen. Forumet hadde et variert program, med fokus på å gi oppdatert innsikt i matsvinnarbeidet, inspirere til smarte menyer for å bruke maten bedre, kompetanseheving satt i system og tiltak for å få med gjestene på reisen.
Hva blir viktig fremover?
Hva skal til for å kutte matsvinnet ytterligere og hvordan de 35 anbefalingene fra matsvinnutvalget vil påvirke serveringsbransjen fremover, ble diskutert med representanter fra NHO Service og handel og NHO Reiseliv som vektla økt konkurransekraft og samarbeid som viktige suksessfaktorer for å lykkes.
″Reduksjon av matsvinn er viktig for å sikre økt konkurransekraft og det vil bli stadig mer avgjørende at serveringsaktørene kan vise til både matsvinntall og konkrete tiltak for å vinne konkurransen om morgendagens kunder″Ole Michael Bjørndal, fagdirektør næringspolitikk i NHO Reiseliv
″Det jobbes godt med matsvinnet i serveringsbransjen og det beste rådet jeg kan gi til aktørene etter å ha sittet i matsvinnutvalget for veien videre, er å dele enda flere beste praksis-eksempler. Erfaringsutveksling på tvers er nødvendig for at vi sammen skal finne nye og smarte løsninger for å kutte matsvinnet″Jorulf Brøvig Silde, bransjedirektør i NHO Service og Handel
Hvordan få med gjesten?
Sammen med Opinion har Matvett gjennomført en innsiktsstudie for å bli bedre kjent med hva gjester og kunder forventer, og hvilke tiltak de imøtekommer. Ole Petter Nyhaug fra Opinion presenterte interessante funn fra studien om forbrukernes holdninger til bærekraft og matsvinn. Han påpekte at matsvinn er det mest motiverende bærekraftstiltaket for norske forbrukere, men at tiltakene må utformes på en måte som ikke krever for mye av dem. Han understreket også viktigheten av å prioritere tiltak som gjestene ønsker og evner å bli med på, samt å kommunisere med gjestene før matopplevelsen. Nyhaug oppfordret til å skape tillit ved å vise oppriktig interesse for å redusere matsvinn, samtidig som man unngår å gi gjestene ansvaret alene.
″Med riktig tilnærming og kommunikasjon kan bedrifter og organisasjoner bidra til å engasjere både ansatte og gjester i kampen mot matsvinn. Forbrukerne er skeptiske til bedriftenes motiver for å kutte matsvinnet, for å oppnå tillit og få gjestene på lag, må serveringsstedene derfor vise at det er felles gevinst ved å kutte og du som aktør er villig til å "ta en for laget" som ved å redusere pris hvis utvalget er begrenset.″Ole Petter Nyhaug, kreativ leder i Opinion
Sammen
med Sulten og et kokketeam med Nils Flatmark i spissen skal Matvett utvikle en 5-ukers smart meny for små- og mellomstore serveringssteder med minst mulig matsvinn. Fra scenen delte Flatmark inspirerende tanker om hva som er bærekraftige menyer
og hvordan man kan tilrettelegge for mer effektiv bruk av
maten.
Et av høydepunktene på forumet var utdelingen av priser til aktører som har utmerket seg spesielt i sin innsats for å bekjempe matsvinn. Scandic Hotels mottok prisen for "Årets mest kreative tiltak", ISS for "Årets tiltak for ansatte" og Hurtigruten for "Mest effektive tiltak".
Årets mest kreative tiltak
Scandic Hotels viste stor kreativitet ved å bruke sitt 60-årsjubileum til å fortelle om deres matsvinntiltak til de 38 000 oppmøtte på Scandics største
hotellfrokost noensinne. De har involvert både ansatte og gjester i
arbeidet og alle hotelldirektørene holdt en "9 O'Clock Talk" med felles appell om
bærekraftig forvaltning av maten og viste til skreddersydde data fra hvor mye hvert hotell kaster. Denne brede involveringen viser at Scandic Hotels har kontroll på
hvor mye hvert eneste hotell kaster og at det er godt samarbeid, både internt i
bedriften og i samspill med gjestene.
Juryens begrunnelse
Matsvinntiltakene er solid forankret i Scandic Hotels' planer og visjon og deres engasjement for å bekjempe matsvinn er ikke bare i form av et enkeltstående arrangement, men en del av deres kontinuerlige innsats for bærekraft og ansvarlig drift. Dette gjør Scandic til en verdig vinner av årets mest kreative tiltak.
Beste tiltak for ansatte
Med etableringen av en dedikert måned med ekstra fokus på matsvinn, har ISS gitt et klart signal om deres engasjement for å bekjempe matsvinn internt i virksomheten. Tiltaket er grundig forankret i organisasjonen gjennom månedlige statusmøter hvor matsvinntallene blir diskutert og involverer over 25 driftssjefer og 35 kontraktsjefer. Dette viser bred forankring av arbeidet for reduksjon av matsvinn på tvers av hele organisasjonen. Gjennom ulike temaer og opplæringsaktiviteter har ISS sørget for stødig reduksjon i matsvinnet.
Juryens begrunnelse
Gjennom ulike temaer og opplæringsaktiviteter har ISS sørget for stødig reduksjon i matsvinnet. Deres dedikasjon til å opprettholde et konstant fokus på arbeidet med å redusere matsvinn gjennom hele organisasjonen gjør dem til en verdig vinner av prisen for "Beste tiltak mot ansatte" for 2023.
Mest effektive tiltak
Hurtigrutens initiativ med å gi gjestene informasjon om mengden matsvinn ombord, slik at de kan følge med og bidra til reduksjonen er et effektivt tiltak for å få gjesten med på laget. De har også tatt i bruk Matvetts kurs for ansatte og gjort opplæring obligatorisk for alle nyansettelser i tillegg til at over 100 kokker har tatt kurset. De har også etablert ukentlige oppfølginger per skip for å monitorere mengden matsvinn per gjest. Dette viser en helhetlig tilnærming til problemet, med fokus både på bevisstgjøring, kompetanseheving og praktiske tiltak.
Juryens begrunnelse
Med en evne til å stadig å forbedre seg og finne nye løsninger på utfordringen med matsvinn, er Hurtigruten en verdig vinner av prisen for "mest effektive tiltak" for 2023.
KuttMatsvinn Beviset
I tillegg til prisutdelingene ble Kutt Matsvinn-beviset delt ut. Dette beviset er utviklet for å synliggjøre hvilke bedrifter som ligger lengst foran med å kutte matsvinnet både i matindustri, dagligvarehandel og serveringsbransje. For å kvalifisere, må serveringsbedriftene ha signert bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn i tillegg til å delta i KuttMatsvinn servering og ha rapportert matsvinndata siste år. Beviset komplementerer øvrige sertifiseringsordninger som Svanen og Miljøfyrtårn, som også har tatt matsvinn inn som kriterier. Erfaringer så langt viser at beviset er brukt i forhandlinger og anbudskonkurranser for å dokumentere matsvinnarbeidet og i tillegg bygger det omdømme overfor både ansatte og kunder. I år er det over dobbelt så mange som mottok beviset som i 2022.
Kvalifiserte mottakere for 2023 i serveringsbransjen er:
- Hurtigruten
- Scandic
- ISS
- Thon hotels
- Strawberry
- Toma
- Sodexo
- Hotell Bondeheimen
- Coor
- Dely
- Starbucks
- Compass Group
- Asia Aker Brygge