5. Vi må skape eierskap og incentiver til redusert matsvinn i hele organisasjonen
Konserner har et særskilt ansvar for å bygge god matsvinnkultur. Aktørene bør kommunisere, bevisstgjøre og veilede om reduksjon av matsvinn internt i egen organisasjon og dele gode eksempler til nytte for andre i matbransjen. De bør også ha operative planer for å kommunisere matsvinnresultater eksternt.
![](/imager/images/22523/2048x1536_eierskap-01_8099abceef563f493530f84ebdab34b0.jpg 750w, /imager/images/22523/2048x1536_eierskap-01_97e1bff1112ca62c6eb5fd8550aa32a5.jpg 1000w, /imager/images/22523/2048x1536_eierskap-01_70a3db3a86cb6154fffec0c08faa08ae.jpg 1250w, /imager/images/22523/2048x1536_eierskap-01_c581e48e25d5d326b7f84977f1ef2db4.jpg 1500w, /imager/images/22523/2048x1536_eierskap-01_158cbf0299559eb34e0ea0f8c075790e.jpg 1750w, /imager/images/22523/2048x1536_eierskap-01_a3ecfe164196bb2f3f1d244be5ac2602.jpg 2000w)
Eksempler på dette er:
- Sett mål og følg opp egne matkastetall jevnlig, minst en gang i måneden, evaluer utviklingen og sett inn tiltak der det trengs.
- Gi tilstrekkelig kompetanseheving og bygg kultur for å tenke matsvinn i alle ledd
- Diskuter prinsippene i dette veikartet med ledere og ansatte på ulike nivåer og i ulike avdelinger om hva dette betyr for dem
- Følg opp tiltak og rapporter på økonomiske og miljømessige effekter
- Sett matsvinn høyt på agendaen hos ledelsen, og gjerne styret, og involver nedover hvordan dette kan iverksettes i praksis
- Tenk alltid matsvinn inn i produkt-, emballasje- og markedsinnovasjoner