2. Vi må samarbeide mer i verdikjeden
For å nå målet om halvert matsvinn innen 2030 er det avgjørende at matbransjen samarbeider for å ta tak i de systemiske utfordringene.
![](/imager/images/22530/2048x1536_samarbeid-01_8099abceef563f493530f84ebdab34b0.jpg 750w, /imager/images/22530/2048x1536_samarbeid-01_97e1bff1112ca62c6eb5fd8550aa32a5.jpg 1000w, /imager/images/22530/2048x1536_samarbeid-01_70a3db3a86cb6154fffec0c08faa08ae.jpg 1250w, /imager/images/22530/2048x1536_samarbeid-01_c581e48e25d5d326b7f84977f1ef2db4.jpg 1500w, /imager/images/22530/2048x1536_samarbeid-01_158cbf0299559eb34e0ea0f8c075790e.jpg 1750w, /imager/images/22530/2048x1536_samarbeid-01_a3ecfe164196bb2f3f1d244be5ac2602.jpg 2000w)
- Alle ledd i verdikjeden helt frem til forbruker/gjest må involveres i å utvikle gode løsninger for å redusere matsvinn
- Vi må bygge tillit og ha tettere dialog (for eksempel gjennom kunde-leverandør-samtaler) for sammen å nå målene om reduksjon av matsvinn og unngå at enkeltaktører får økt risiko for matsvinn (innenfor rammene av konkurranselovgivningen)
- Vi må bygge koalisjoner som kommuniserer verdien av mat og ansvarlig matproduksjon/distribusjon, som også kan endre oppfatninger hos forbruker