7. Vi må øke dialogen med forbrukerne
Matbransjen må hjelpe forbrukerne ved å gi dem verktøy til å kaste mindre i en hektisk hverdag, enten det er gjennom økt kunnskap, holdningsendring eller praktiske løsninger.
- Mer interaktive kommunikasjonsformer bør utforskes, som QR-koder, direkte feedback-installasjoner i butikk, app’er eller andre digitale løsninger
- Vi bør dyktiggjøre serverings- og butikkpersonale til å ta imot feedback til butikk og produsent, og kommunisere dette bredt ut slik at forbrukere benytter seg av denne muligheten
- Legge opp til interaksjon med forbrukeren der hen møtes i kjøpssituasjonen, f.eks. ved kommunikasjon/tips i avdelinger med mye svinn som brødavdelingen og frukt og grønt, samt god markedsføring av nye produkter som skal redusere svinn (som å bruke hele dyret) og ved at kassabetjeningen får opplæring i tips om oppbevaring og bruk av rester, og at dette kommuniseres bredt til forbrukerne.
- Forbrukeraktive kommunikasjons- og innovasjonsformater bør implementeres bredere, som Living labs, forbrukerråd, osv.