7. Vi må øke dialogen med forbrukerne
Matbransjen må hjelpe forbrukerne ved å gi dem verktøy til å kaste mindre i en hektisk hverdag, enten det er gjennom økt kunnskap, holdningsendring eller praktiske løsninger.
![](/imager/images/22522/2048x1536_dialog-01_8099abceef563f493530f84ebdab34b0.jpg 750w, /imager/images/22522/2048x1536_dialog-01_97e1bff1112ca62c6eb5fd8550aa32a5.jpg 1000w, /imager/images/22522/2048x1536_dialog-01_70a3db3a86cb6154fffec0c08faa08ae.jpg 1250w, /imager/images/22522/2048x1536_dialog-01_c581e48e25d5d326b7f84977f1ef2db4.jpg 1500w, /imager/images/22522/2048x1536_dialog-01_158cbf0299559eb34e0ea0f8c075790e.jpg 1750w, /imager/images/22522/2048x1536_dialog-01_a3ecfe164196bb2f3f1d244be5ac2602.jpg 2000w)
- Mer interaktive kommunikasjonsformer bør utforskes, som QR-koder, direkte feedback-installasjoner i butikk, app’er eller andre digitale løsninger
- Vi bør dyktiggjøre serverings- og butikkpersonale til å ta imot feedback til butikk og produsent, og kommunisere dette bredt ut slik at forbrukere benytter seg av denne muligheten
- Legge opp til interaksjon med forbrukeren der hen møtes i kjøpssituasjonen, f.eks. ved kommunikasjon/tips i avdelinger med mye svinn som brødavdelingen og frukt og grønt, samt god markedsføring av nye produkter som skal redusere svinn (som å bruke hele dyret) og ved at kassabetjeningen får opplæring i tips om oppbevaring og bruk av rester, og at dette kommuniseres bredt til forbrukerne.
- Forbrukeraktive kommunikasjons- og innovasjonsformater bør implementeres bredere, som Living labs, forbrukerråd, osv.