6. Vi må få med forbrukerne
Matbransjen må hjelpe forbrukerne ved å gi dem verktøy til å kaste mindre i en hektisk hverdag, enten det er gjennom økt kunnskap, holdningsendring eller praktiske løsninger.
- Vi kan finne nye måter å teste forbrukernes faktiske kjøpsatferd i butikk, f.eks. gjennom å teste ut produktinnovasjoner først i kantiner
- Bransjen må bidra til bedre kunnskap og holdninger om mat og matsvinn hos ulike kategorier av forbrukerne (tilpasset alder, sivilstatus, etnisk/religiøs/kulturell/språklig bakgrunn, økonomi, osv.)
- Bransjen må bidra til bedre kunnskap og trygghet hos forbrukere ved å merke matvarer tydelig og utvikle bærekraftige emballasjeløsninger som tar vare på matens holdbarhet og kvalitet
- Vi må jobbe sammen og bygge kultur for aksept av bl.a.:
- at det ikke alltid skal bugne av fersk mat i butikker, kiosker, buffeer og private hjem
- alternativer til opprinnelig vare (eks knekkebrød, halvstekte eller fryste varer om ferske brød er utsolgt)
- skjønnhetsfeil på frukt og grønt
- å spise opp hele brødet, grønnsaksrester og andre rester
- at de samme varene ikke alltid er tilgjengelige. I stedet kan man skape begeistring rundt rullering og sesongvarer
- økt bruk av «goodie bags» og aksept for deling av retter på serveringssteder