10. Vi bør i større grad inngå i nye forskningssamarbeid
Bransjen bør ut fra sine ulike ståsted bidra med sin kunnskap til matsvinninitiativer opp mot innkjøpere, utdanningssektoren og andre aktører som kan bidra til kompetanse og gode holdninger blant egne ansatte og samfunnet.
![](/imager/images/22531/2048x1536_forskning-01_2022-08-10-174755_mnns_8099abceef563f493530f84ebdab34b0.jpg 750w, /imager/images/22531/2048x1536_forskning-01_2022-08-10-174755_mnns_97e1bff1112ca62c6eb5fd8550aa32a5.jpg 1000w, /imager/images/22531/2048x1536_forskning-01_2022-08-10-174755_mnns_70a3db3a86cb6154fffec0c08faa08ae.jpg 1250w, /imager/images/22531/2048x1536_forskning-01_2022-08-10-174755_mnns_c581e48e25d5d326b7f84977f1ef2db4.jpg 1500w, /imager/images/22531/2048x1536_forskning-01_2022-08-10-174755_mnns_158cbf0299559eb34e0ea0f8c075790e.jpg 1750w, /imager/images/22531/2048x1536_forskning-01_2022-08-10-174755_mnns_a3ecfe164196bb2f3f1d244be5ac2602.jpg 2000w)
Dette kan gi ny kunnskap og skape nye perspektiver på:
- Matsvinnproblemet og gi oppdaterte tall på omfang og konsekvenser av dette, samt effektive tiltak
- Hva forbrukerne ønsker og deres verdier
- Bruk av digitale løsninger som smarte kjøleskap, delingsplattformer og annet
- Nye emballasjeløsninger